Tramlining : fenomén plavání
Možná už jste zažili mikro-ztrátu ovládání v řízení, nebo jste měli někdy pocit ztráty kontroly nad vozidlem,když jste jeli na úsecích silnice poseté výmoly.
Tento jev, nazývaný"tramlining" v anglofonních zemích, je přeložen
jako plavaci jev , a vysvětluje se snahou pneumatik následovat stopy kolejí, jako by by to bylo na tramvajových kolejích.
Naštěstí, tyto jevy jsou obecně omezené jen na několik sekund. S
výjimkou řidičů, kteří jsou nuceni jezdit po špatně udržovaných silnicích. Pro ty je
snížení jevů tramliningu skutečnou nutností.
Vliv pneumatik
Jistě vyrozumíte z vlastní zkušenosti nebo prostřednictvím těchto stránek, že pneumatiky nejsou vulgární pantofle, které se lepí na ráfky, aniž by jim bylo třeba věnovat více pozornosti.
Vlastnosti pneumatik určuje chování vozidla na silnici, a v našem
případě, trend nebo ne "tramlining".
Kritéria citlivá způsobit tramlining :
- Ultra výkonné pneumatiky (nejchudší na drážky) jsou obecně citlivější než
pneumatiky mající výraznější profil. To se vysvětluje tím, že kontakt s vozovkou
je důležitější pro sportovní pneumatiky než pro pneumatiky osobních automobilů.
Jsou proto mnohem náchylnější k chybám na vozovce.
- Čím větší šířka pneumatiky, tím se zvyšuje její přilnavost. Z tohoto důvodů
je tato pneumatika citlivější na působení tramlining.
- Rozvor, který odpovídá vzdálenosti mezi dvěma koly na téže nápravě,
rovněž přispívá k tomuto jevu. Čím je rozvor důležitější, tím je přilnavost
důležitější, a tím víc se zvyšuje citlivost na tramlining.
- Použití odpérování může také způsobit hru s kolem, citlivým na rozvod
tramliningu. Jednoduchá výměna opotřebovaných dílů pérování výrazně sníží
tento jev.
- úhel karosérie, jestli je negativní, také podporuje tramlining protože umožňuje agresivnější jízdu v zatáčkách.
- Ty pneumatiky runflat pneumatiky runflat také favorizují jev tramlining, z důvodu tuhých bočnic pneumatik, které odráží chyby vozovky na pérování a řízení.