autopneumatiky

Valivý odpor: prokletí spotřeby

Často se mluví o nízkém valivém odporu jako o argumentu následného prodeje podle evropských předpisůve smyslu respektování životního prostředí. Ale o co se přesně jedná ?

Valivý odpor je energie vydaná během deformace pneumatik v kontaktu se zemí a třením, které vytváří. Záleží na viskoelastických vlastnostech kaučuku, které se běžněji nazývají "hystereze".

Spadá do obecného rámce pohybového odporu, kterému jsou vystavena veškerá vozidla (setrvačnost, přívod vzduchu, etc.).

Pro řidiče, jehož cílem je snížit spotřebu paliva, je valivý odpor klíčovým faktorem pro ušetření několika plných nádrží paliva ročně.

Je všeobecně známo, že pneumatika z pryžové směsi, která obsahuje vysokou hustotu silice vykazuje nižší valivý odpor než ostatní.

Dalšími důležitými prvky ke zvážení jsou:

  • hmotnost kola (ráfky+pneu) čím více je kolo lehčí tím více ušetříte paliva.
  • tuhost bočnic: čím jsou bočnice tvrdší, tím se pneumatika deformuje méně a méně auto spotřebuje.
  • kvality povrchu vozovky (není ovlivnitelné řidičem).

Jak se měří valivý odpor ?

Odpovídaje velmi přísným normám (ISO 28580) ,měření valivého odporu se provádí v laboratoří při příjemné teplotě 25°C. Pro měření laboratoř používá válec (viz zde naproti), na které se položí pneumatika k testování při zatížení a tlaku.

První měření se provádí bez pneumatiky. Nechá se točit prázdný válec a měří se potřebná síla k aplikování tohoto pohybu. Druhé měření se poté provádí s pneumatikou, opět měřením síly potřebné k roztáčení válce.

Nakonec, výpočtem rozdílu mezi oběma silami se získá moment nazývaný jízdní odpor, vyjádřený v kilogramech na tunu.


Užitečné vědět :

Při výměně opotřebované pneumatiky za novou se valivý odpor zvyšuje v průměru o 20%, což představuje lehký nárůst ve spotřebě paliva v prvních měsících užívání.

Valivý odpor může kolísat v průběhu cesty : jakmile se pneumatika zahřeje, odpor klesá

.

Odporový koeficient nás informuje, proč někteří řidiči preferují pneumatiky s výraznými profily, protože odolnost a tlaky jsou rozloženy na větší ploše, což zlepšuje životnost pneumatiky.

Pokračovat v prohlížení bez souhlasu >
O souborech cookie a ostatních sledovacích souborech
Pneuleader.cz (AD TYRES) a její partneři (Google, Hotjar, Microsoft) používají identifikátory připojení (soubory cookie) a ostatní sledovací soubory (webstorage, webové úložiště), aby zajistily řádné fungování webu, usnadňovaly Vaše prohlížení, prováděly statistická opatření a uzpůsobovaly své reklamní kampaně. Soubory cookie a ostatní sledovací soubory uložené na Vašem terminálu mohou obsahovat osobní údaje. Rovněž neumisťujeme žádné soubory cookie ani jiné sledovací soubory bez Vašeho svobodného a informovaného souhlasu, vyjma těch, které jsou nezbytné pro fungování webu. Vaši volbu uchováváme po dobu 6 měsíců. Svůj souhlas můžete kdykoliv odvolat na stránce souborů cookie a ostatních sledovacích souborů. Můžete se rozhodnout, že budete pokračovat v prohlížení, aniž byste přijali ukládání souborů cookie nebo jiných sledovacích souborů. Toto odmítnutí nebrání přístupu ke službám AD TYRES. Pro bližší informace Vás vyzýváme, abyste si prostudovali stránku souborů cookie a ostatních sledovacích souborů.
Uzpůsobit soubory cookie
LiveChat