Často se mluví o nízkém valivém odporu jako o argumentu následného prodeje podle evropských předpisůve smyslu respektování životního prostředí. Ale o co se přesně jedná ?
Valivý odpor je energie vydaná během deformace pneumatik v kontaktu se zemí a třením, které vytváří. Záleží na viskoelastických vlastnostech kaučuku, které se běžněji nazývají "hystereze".
Spadá do obecného rámce pohybového odporu, kterému jsou vystavena veškerá vozidla (setrvačnost, přívod vzduchu, etc.).
Pro řidiče, jehož cílem je snížit spotřebu paliva, je valivý odpor klíčovým faktorem pro ušetření několika plných nádrží paliva ročně.
Je všeobecně známo, že pneumatika z pryžové směsi, která obsahuje vysokou hustotu silice vykazuje nižší valivý odpor než ostatní.
Dalšími důležitými prvky ke zvážení jsou:
První měření se provádí bez pneumatiky. Nechá se točit prázdný válec a měří se potřebná síla k aplikování tohoto pohybu. Druhé měření se poté provádí s pneumatikou, opět měřením síly potřebné k roztáčení válce.
Nakonec, výpočtem rozdílu mezi oběma silami se získá moment nazývaný jízdní odpor, vyjádřený v kilogramech na tunu.
Užitečné vědět :
Při výměně opotřebované pneumatiky za novou se valivý odpor zvyšuje v průměru o 20%, což představuje lehký nárůst ve spotřebě paliva v prvních měsících užívání.
Valivý odpor může kolísat v průběhu cesty : jakmile se pneumatika zahřeje, odpor klesá
.Odporový koeficient nás informuje, proč někteří řidiči preferují pneumatiky s výraznými profily, protože odolnost a tlaky jsou rozloženy na větší ploše, což zlepšuje životnost pneumatiky.